بستن

قوانین کامنت‌گذاری و ارسال هرگونه پست در کلاسام

موارد ذکر شده در مجموعه‌ی زیر، قوانین حداقلی هستند.

به این معنا که رعایت نکردن آن‌ها، موجب می‌شود پست شما منتشر نشود.

اما کلاسام حق خود را در منتشر نکردن دیدگاه شما بر اساس تشخیص خود، حتی به فرض این‌که قوانین زیر را صریحاً نقض نکرده باشند، محفوظ می‌داند.

جایگاه و کارکرد ثبت کامنت و دیدگاه در کلاسام چیست؟

کلاسام می‌کوشد که بیش از آن‌که یک محل آموزشی باشد، یک جامعه‌ی یادگیرنده را شکل دهد؛ فضایی که اعضای آن، به یکدیگر یاد می‌دهند و از هم می‌آموزند.

اگر چه کلاسام می‌کوشد به صورت پیوسته، درس‌های جدید و مطالب جدید را ارائه کند، اما انگیزه‌ی اصلی، ایجاد فضا و بستر و بهانه‌ای است که دوستان کلاسامی بتوانند بهترین روند تحصیلی خود را انتخاب کنند و پیشرفت کنند.

اهمیت نظرات و دیدگاه‌های دوستان کلاسامی در حدی برای کلاسام ارزشمند است، که برای هر یک از آنها لینک مستقل را اعلام می‌کند تا همه بتوانند در بخش‌های مختلف، به کامنت‌های خود و دیگران ارجاع دهند (بر خلاف روش رایج در اکثر شبکه‌های اجتماعی که دیدگاه‌ها، اصالت و استقلال ندارند).

به عبارت دیگر، نظرات دوستان کلاسامی مانند یک محتوای مستقل در نظر گرفته می‌شود و نه صرفاً مطلبی جانبی که در حاشیه‌ی درس اصلی مطرح شده است.

آیا در کلاسام دیدگاه‌ها/پست‌ها بلافاصله پس از ثبت، منتشر می‌شوند؟

خیر. کلاسام – بر خلاف روش رایج در شبکه‌های اجتماعی – از سیستم کامنت‌گذاریِ مدیریت شده استفاده می‌کند.

به این معنا که همکاران ما در کلاسام، دیدگاه‌ها را بررسی کرده و در صورتی که قوانین کامنت‌گذاری در آن‌ها رعایت شده باشد، مجوز انتشار را صادر می‌کنند.

اما فاکتورهای دیگری هم در فرایند انتشار دیدگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود...

قوانین کامنت‌گذاری در کلاسام چیست؟

کلاسام مجموعه‌ای از قوانین و چارچوب‌ها را برای ثبت دیدگاه‌ها یا پست ها در نظر گرفته که اگر یک یا چند مورد از آن‌ها را در دیدگاه خود رعایت نکنید، کلاسام حق خود می‌داند که بدون توضیح اختصاصی یا ارسال ایمیل و هرگونه اخطار، دیدگاه شما را منتشر نکند.

بنابراین هر زمان دیدگاهی را ثبت کردید و کلاسام آن را منتشر نکرد، برای پشتیبانی کلاسام پیامی ارسال نکنید و صرفاً با مراجعه به فهرست زیر ببینید مشکل در کجا بوده و سپس، دیدگاه خود را به شکلی مناسب و اصلاح شده، ثبت کنید تا دوباره در صف بررسی قرار بگیرد.

در زیر درسی که تمرین مشخص و تعریف‌شده دارد، هر دیدگاهی غیر از پاسخ مستقیم به تمرین تأیید و منتشر نخواهد شد. حتی وقتی برای درسی تمرین تعیین نشده است، باز هم بکوشید که مطالب و دیدگاه‌تان با فضای کلی و محتوای درس، هم‌سو باشد. پس به این نکته توجه داشته باشید که تأیید نشدن دیدگاه شما در چنین مواردی، الزاماً به این معنا نیست که محتوای صحبت‌هایتان ضعیف یا غیرمفید بوده است. بلکه صرفاً ممکن است دیدگاه شما خارج از چارچوب تعیین شده برای درس مورد نظر باشد.

کلاسام دیدگاه‌هایی را که بار سیاسی، مذهبی یا قضاوت‌های قومی دارند، تأیید نمی‌کند. در زمینهٔ کامنت‌های مذهبی، علت مشخص است. در گرفتن بحث له و علیه مذهب، می‌تواند تنش‌زا باشد و قضاوت در مورد درستی و نادرستی نظرات هم به کارشناس مذهبی نیاز دارد که ما در گروه کلاسام چنین کارشناسانی نداریم و نخواهیم داشت. بنابراین نمی‌توانیم مسئولیت تأیید نظرات در این حوزه را بر عهده بگیریم. ضمن این که اساساً فضای کلاسام ، فضای علمی است و بحث‌های عقیدتی بیرون از روش علمی و تجربی تعریف می‌شوند.

در مورد دیدگاه‌های سیاسی هم، نگاه مشابهی داریم. چه در مورد دیدگاه‌هایی که همسو با نظر و خواست مردم باشند و چه دیدگاه‌هایی که در برابر مردم قرار می‌گیرند. این کار را به دو علت انجام می‌دهیم. نخست این که سیاست در ذات خود با بار عاطفی و حبّ و بغض همراه است و این بار احساسی باعث می‌شود هنگام نوشتن، ذهن‌مان بیشتر از هستهٔ درس، درگیر مصداق‌ها شود. دیگر این که استفاده از مثال‌های سیاسی برای درس‌های مدیریتی، نوعی تنبلی هم محسوب می‌شود. چون این مثال‌ها در دسترس‌تر از هر موضوع دیگری هستند. وقتی می‌گوییم فردی در سازمانی در جایگاهی نشسته که مناسبش نیست، به سادگی می‌شود مثال‌های سیاسی فراوان یافت. اما خود ما که این مثال‌ها را می‌زنیم، فردا در مجموعهٔ خود فردی ناشایسته را منصوب می‌کنیم یا با دوستی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کند، هم‌چنان همراه می‌مانیم. وقتی چشم از سیاست – که تودهٔ انباشتهٔ مشکلات و چالش‌هاست – برمی‌داریم، ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های خود و محیط نزدیک‌مان را بهتر می‌بینیم و این احتمال وجود دارد که ترغیب شویم اصلاح را از خود آغاز کنیم.

دربارهٔ قضاوت‌های قومی و جغرافیایی هم مهم‌ترین اصل کلاسام، احترام به تنوع قومی، فرهنگی، ارزشی و جغرافیایی است. بنابراین هر نوع دیدگاهی که به نوعی بتوان آن را از جنس دامن زدن به اختلافات، ایجاد تفرقه میان اقوام ایرانی، برتر نشان دادن یک قوم یا یک فرهنگ یا یک منطقه جغرافیایی بر مناطق دیگر تفسیر کرد و به تنوع گسترده و ارزشمند در عین همبستگی فراگیر میان مردم کشورمان احترام نگذارد، منتشر نخواهد شد.

به شکل مستقیم یا تلویحی به افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها توهین و حمله نکنید: پیشاپیش این را هم می‌پذیریم که ما در این زمینه از سایر رسانه‌ها و سایت‌های کشور وسواس بیشتری داریم و سخت‌گیرتر هستیم. بنابراین، تأیید نشدن دیدگاه شما در کلاسام بر اساس این مورد، الزاماً به معنای تند بودن یا نادرست بودن حرف شما نیست و می‌تواند صرفاً ناشی از وسواس و سخت‌گیری بیش از حد ما باشد. چون اولویت ما حفظ فضای آموزشی کلاسام به هر قیمت و دور شدن از فضاهای رایج رسانه‌ای است که بر خلاف محیط‌های آموزشی، ایجاد چالش و تنش و شکل‌گیری تضارب آرا را حتی اگر سازنده هم نباشد، برای رونق فعالیت خود لازم می‌بینند.

سرقت محتوا (نقل مطلب بدون اشاره به منبع آن) ممنوع است: هر مطلبی که از جای دیگری Copy و Paste شود و اعلام نشود که منبع اصلی آن کجاست، مصداق سرقت محتوا محسوب می‌شود. کلاسام به دلیل حساسیتی که بر روی اصالت محتوا دارد، بلافاصله پس از ثبت این نوع دیدگاه‌ها یا هر زمان دیگری که هر یک از دوستان کلاسامی ، این نکته را متوجه شده و تخلف را متذکر شوند، کامنت/پست را حذف می‌کند. ضمناً تغییر محدود و معدود کلمات و جمله‌ها یا اضافه کردن چند جمله در ابتدا و انتها یا ترکیب چند محتوا از چند سایت نیز شامل همین مورد می‌شود.

از کامنت‌گذاری متوالی و بی‌محتوا اجتناب کنید: اگر دیدگاه‌هایی که ثبت می‌کنید یا پاسخ‌هایی که به دیگران می‌دهید، در فاصله‌ی زمانی کوتاه ثبت‌شده یا بی‌محتوا باشند، کلاسام ضمن منتشر نکردن دیدگاه‌های شما، ممکن است تا مدتی دیدگاه‌های بعدی‌تان را – حتی به فرض درست و مفید بودن – معلق کند.

تا حد امکان مراقب اشتباهات تایپی باشید: کلاسام دیدگاه‌هایی را که دارای اشتباهاتِ متعددِ دیکته‌ای و تایپی باشند، تأیید و منتشر نمی‌کند. هم‌چنین اشتباهات دیکته‌ای مکرر در دیدگاه‌های متوالی ممکن است باعث تعلیق موقتِ فرایند تأیید دیدگاه‌های شما شود. پیشنهادمان این است که حتماً دیدگاه‌های خود را پیش از انتشار، یک مرتبه با دقت بخوانید.

مراقب باشید عادت‌ها و شیوه‌ی رایج نگارش سطحی و نادرست شبکه‌های اجتماعی را وارد فضای کلاسام نکنید.تکرار یک حرف در کلمات، تکرار نقطه و علامت‌تعجب و علامت سوال و حرف‌های کلی غیرمستند و بی‌محتوا از جمله ویژگی‌های این سبک نگارش است (من که خیلیییییییییییی موافقم!!!).

مطالب سایت‌های دیگر را حتی با ذکر منبع عیناً کپی نکنید: اگر مطلبی جای دیگری در وب وجود دارد، هیچ معنایی ندارد تا آن را یک مرتبه‌ی دیگر به همان شکل بازنشر کنید. کپی کردن دو مشکل اصلی دارد. نخست این‌که سطح اصیل بودن مطالب کلاسام کاهش پیدا می‌کند (مطلبی به کلاسام اضافه می‌شود که جایی دیگر در فضای دیجیتال به همان شکل موجود است). مشکل دیگر هم بحث استفاده‌ی منصفانه (Fair Use) است. تولید محتوا و نگارش مقاله کار ساده‌ای نیست و به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر هر فرد دیگری در هر جایی چنین زحمتی کشیده، قاعدتاً امید داشته که سایت او و مطالبش دیده شوند. رتبه‌ی ترافیک بهتری به دست بیاورد یا احتمالاً ورودی سئو برای او ایجاد شود. ما نباید با نقل کامل مطالب، خواننده را از مراجعه به منبع اصلی بی‌نیاز کنیم و با این کار، ارزش زحمت فرد یا مجموعه دیگری را از بین ببریم. پیشنهاد ما این است که در این شرایط، اگر مطلب مورد نظر شما بیشتر از دو یا سه جمله است، منبع اصلی را با لینک به آن مشخص کنید و اگر برایتان مهم است که دوستان‌تان ترغیب شوند و آن منبع را ببینند، در حد چند جمله آن محتوا را معرفی کنید.

در جلسه ای که تکلیف دارد، جز تکلیف‌ خودتان، هیچ چیز دیگری ننویسید.

با توجه به این‌که در فرم تماس با ما بخشی برای پیشنهاد اصلاح خطای نگارشی در نظر گرفته شده است و فضای دیدگاه‌ها برای بحث و گفتگو درباره‌ی محتوای درس در نظر گرفته شده، هر دیدگاهی که در بخشی از آن، به اصلاحات نگارشی اشاره شده باشد، حتی اگر تمام بخش‌های دیگرش مفید و درست باشد، تأیید و منتشر نخواهد شد.

تذکر: حتی اگر دیدگاهی توسط کلاسام تأیید شود و بعداً مشخص شود که برخی اصول و قواعد فوق در آن دیدگاه رعایت نشده، کلاسام بلافاصله آن دیدگاه را حذف خواهد کرد.

چه کنم تا کیفیت حرف‌ها و دیدگاه‌هایم بهتر شود؟

نکات زیر مواردی نیستند که مانعِ تأیید و انتشار دیدگاه شما شوند. اما توجه به آن‌ها باعث می‌شود که حرف‌ها و دیدگاه‌های شما برای دوستان دیگر، مفیدتر و جذاب‌تر شده و سهم بیشتری در یادگیری و رشد دوستان کلاسامی خود ایفا کنید.

پیش از ارسال نوشته‌های خود، یک بار آن را بخوانید: تا حد امکان مطمئن شوید که حرف‌هایتان ایراد دیکته‌ای و نگارشی ندارد. همچنین بعد از ارسال دیدگاه، پانزده دقیقه فرصت دارید تا حرف‌های خود را بازبینی و اصلاح کرده و از درستی و کیفیت آن‌ها مطمئن شوید. این فرصت را از دست ندهید و از آن استفاده کنید. کلاسام اصراری بر نگارش رسمی ندارد و اتفاقاً در بسیاری از موارد، محاوره‌ای نوشتن را به نگارش رسمی روزنامه‌ای ترجیح می‌دهد. اما بدیهی است که محاوره‌ای نوشتن، با ناقص نوشتن تفاوت دارد.

تا حد امکان، دقت کلامی به خرج دهید و به ظرافت‌های کلامی توجه داشته باشید: مثلاً جز در جایی که واقعاً منظورتان یک حرف مطلق است، از قیدهای مطلق استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که استدلال کردن و دفاع از یک حرف مطلق، معمولاً دشوار است.

با کلمات، سالاد درست نکنید: نوشتن جملات زیبا و ترکیب‌های طولانی بی‌معنا که صرفاً ظاهری زیبا و فربینده دارند، یا جملاتی که مفهوم آن‌ها بسیار مبهم است و هر کس می‌تواند معنای مورد نظر خود را از آنها استنباط کند، مفید نیست و صرفاً وقت سایر دوستان‌تان را خواهد گرفت.

مثال‌های جاهای دیگر را کپی نکنید: در بسیاری از تمرین‌های کلاسام از شما خواسته شده که فکر کنید و در مورد موضوع درس یا یک سوال مشخص، صحبت کنید و مثال بزنید. در این موارد، مهم‌ترین ظلمی که می‌توانید به خودتان بکنید این است که مثال‌های کتاب‌ها و نویسندگان و سایت‌های دیگر را بخوانید و عیناً نقل کنید. حتی به فرض اینکه منبع را هم ذکر کرده و در ظاهر، تمام قوانین کامنت‌گذاری کلاسام را رعایت کنید و کلاسام هم صحبت شما را منتشر کند، ذهن‌تان از فرصت فکر کردن و جستجو و خلق مثال محروم شده است. جواب/سخن نادرستی که از خودتان خلق می‌کنید، صدها مرتبه ارزشمندتر از جوابی/سخنی است که به نقل از برترین های جهان مطرح کنید.

به کامنت گذاری به عنوان بخشی از فرایند آموزش نگاه کنید: همیشه وقتی کامنتی می‌نویسید و تمرینی حل می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا کسی که حرف‌های من را می‌خواند، در لحظه‌ی پایانِ خواندن کامنت، نسبت به لحظه‌ای که خواندن آن را آغاز کرده، دستاورد جدیدی دارد؟ یا همان آدم قبلی است که من چند ثانیه و دقیقه از عُمرش را به هدر داده‌ام؟ اگر به تمرین‌های کلاسام نگاه کنید، خواهید دید که بسیاری از نکات و دیدگاه‌هایی که دوستان کلاسامی مطرح کرده‌اند، ارزشمندتر و کاربردی‌تر از اصل درس است. شما هم بکوشید به همین شیوه، در جایگاه یک معلم، دانسته‌ها و تجربیات خود را به دیگران ارائه دهید.

همه‌ی ابزارهای ممکن را برای خوانده شدنِ راحت‌ترِ متنِ خود به‌کار بگیرید: روش‌هایی مانند ثبتِ اعراب، نشانه‌گذاری درست، استفاده از فونت ضخیم و تقسیم متن به چند پاراگراف، همگی به دوستان‌تان کمک می‌کند که با زحمت و دردسر کمتری حرف‌های شما را بخوانند و پیام‌ متن‌تان را با خطا و ابهام کمتری دریافت کنند. البته در استفاده از این ابزارها افراط نکنید. مَثَلاً عَلامَتْ‌گُذاریِ هَمِه‌ی حُروف یا ضخیم‌کردن بخش زیادی از متن می‌تواند آزاردهنده باشد.

لینک‌گذاری در کامنت‌ها را به شکل تمیز و مختصر انجام دهید: استفاده از لینک‌های طولانی (خصوصاً لینک‌هایی که کلمات فارسی دارند) متن شما را ناخوانا می‌کند. بنابراین پیشنهاد ما این است که یا با استفاده از سرویس‌های کوتاه‌کننده‌ی لینک آدرس را کوتاه‌تر کنید و یا این‌که نام فارسی/انگلیسی مطلب مورد نظر را بنویسید و پس از Select کردن آن، با کلیک بر روی دکمه‌ی لینک مورد نظر را ثبت کنید (پس از ثبت و زدن دکمه‌ی Enter بلافاصله‌ی کلمه‌ی مورد نظر شما به آدرسی که تعیین کرده‌اید لینک می‌شود).

توجه داشته باشید که حجم کامنت شما مناسب باشد: نه آنقدر کوتاه که دیگران حس کنند بی‌حوصله بوده‌اید و نه آن‌قدر بلند که احساس شود حرف‌های زائد در آن وجود دارد. “طول مناسب” کاملاً نسبی است. به این معنا که گاه در جواب یک سوال ساده، ممکن است پنجاه کلمه هم طولانی محسوب شود و گاه در حل یک تمرین، هزار کلمه هم کوتاه محسوب می‌شود.

آیا می‌توانم در حرف‌ها و دیدگاه‌هایم به سایت‌های دیگر لینک بدهم؟

لینک دادن در دیدگاه‌ها به سایت‌های دیگر می‌تواند با یکی از کاربردهای زیر باشد:

  • معرفی مطلبی در سایت دیگر که توضیحات تکمیلی ارزشمند و مفیدی ارائه کرده.
  • اشاره و ارجاع به منبعی که شما از آن در نگارش دیدگاه خود استفاده کرده‌اید.
  • اشاره به مطلبی که در سایت یا وبلاگ خود نوشته‌اید و مطالعه‌ی آن می‌تواند مکمل حرف‌هایی باشد که در کلاسام گفته‌ و نوشته‌اید.
  • لینک دادن به سایت یک کسب و کار وقتی به آن کسب و کار اشاره می‌کنیم.
  • لینک دادن به دیدگاه‌های دیگر خودتان یا سایر دوستان‌تان در کلاسام (بالای هر دیدگاه آدرس مستقل آن نمایش داده می‌شود)

اما نکته‌ی مهم این است که به سایت‌های زرد لینک ندهید. سایت‌هایی که با اخبار سلبریتی‌ها یا مسائلی مانند رفع لک صورت و حذف جوش و روش‌های رفع اسهال و یبوست، مخاطب جذب می‌کنند.

هم‌چنین مهم است که به سایت‌هایی که محتوای اصیل ندارند لینک ندهید. این سایت‌ها مطالب خود را از سایت‌های دیگر گردآوری می‌کنند و معمولاً هدف‌شان این است که به هر قیمت، بازدیدکننده جذب کنند تا بتوانند از طریق فروش تبلیغات کلیکی درآمد کسب کنند. ذات تبلیغات کلیکی بد نیست؛ اما تکیه بر زحمت و دسترنج دیگران برای کسب درآمد، اخلاقی و حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

هنگام پاسخ به حرف‌ها و دیدگاه‌های دیگران در کلاسام ، چه نکاتی را رعایت کنم؟

پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از وارد شدن به گفتگوهای دونفره اجتناب کنید. مگر این‌که معتقدید حرف های شما به اندازه‌ی کافی حاوی توضیح، استدلال، اطلاعات تکمیلی و منابع و مثال است و مطالعه‌ی آن می‌تواند برای دوستان دیگر کلاسامی (و نه فقط دوستی که به او پاسخ می‌دهید) مفید باشد. به عنوان مثال:

مقاله و منابع تکمیلی: اگر دوستی مطلبی مطرح کرده یا به مقاله‌ای اشاره کرده و ما کتاب، یا مقاله یا منابع دیگری هم می‌شناسیم، می‌توانیم آن را به صحبت‌های دوست‌مان اضافه کنیم.

پاسخ به سوال‌ها:اگر دوستی در درسی پرسشی مطرح کرده و ما پاسخ آن را می‌دانیم، یا درس (و درس‌های دیگری) در کلاسام سراغ داریم که می‌تواند به دوست‌مان کمک کند، به سوال او پاسخ دهیم.

مقاله‌ها و منابع با دیدگاه متفاوت: اگر جایی به نتیجه رسیده‌ایم که دیدگاه متفاوتی هم وجود دارد، با ذکر منبع به دوستان‌مان پیشنهاد کنیم که آن دیدگاه را هم مرور کنند. البته حرفه‌ای‌ترین شکل ارجاع به مقاله یا لینک در سایت دیگر این است که خودمان در چند جمله، خلاصه‌ی نکته را بگوییم تا قبل از کلیک کردن، دوستان‌مان بدانند که قرار است با چه چیزی مواجه شوند و سرعت مطالعه‌شان هم افزایش یابد.

ارجاع به کامنت‌های دیگر خودمان: اگر برای یک بحث یا نکته، در جای دیگری در کلاسام پاسخ یا توضیحی نوشته‌ایم، یا کامنتی داریم که می‌تواند به شفاف شدن بحث کمک کند، لینک آن کامنت را به دوستان‌مان معرفی کنیم. البته باز هم در چند جمله بگوییم که کامنتی که مطالعه‌اش را پیشنهاد می‌کنیم در چه زمینه‌ای است. اگر مطمئن هستید که جایی تمرین یا مثال یا کامنتی دارید که خواندن آن برای دوست دیگرتان مفید است، در توصیه کردن آن تردید نکنید. کسی این کار را تبلیغ فرض نخواهد کرد.

آیا می‌توانم از کلاسام درخواست کنم کامنت‌هایم حذف شود؟

بله. در صورتی که در کامنت یا تمرین خود نکته‌ای مطرح کرده‌اید که بعداً از طرح آن پشیمان شده‌اید، می‌توانید لینک آن را به پشتیبانی کلاسام اعلام کنید تا حذف شود.

هم‌چنین اگر زمانی تصمیم بگیرید در کلاسام حضور نداشته باشید، این امکان وجود دارد که از تیم پشتیبانی بخواهید که تمام تمرین‌ها و حتی پروفایل شما را حذف کنند.

توجه داشته باشید که تیم پشتیبانی پس از درخواست «حذف کلی کامنت‌ها و پروفایل» یک مرتبه مجدداً از شما تأیید می‌گیرد و سپس این کار را انجام می‌دهد و اطلاعات حذف شده تحت هیچ شرایطی قابل بازگشت نیست (بلافاصله از کل دیتابیس حذف می‌شود).

نظر به پشیمانی دوستان معدودی که چنین درخواستی داشته‌اند، پیشنهاد می‌کنیم پس از این که کاملاً از تصمیم خود مطمئن شدید این نکته را به کلاسام اعلام کنید.

تفاوت ثبت دیدگاه و ثبت تکالیف چیست؟

تکالیف، تمرین هایی هستد که در پایان فصل یک درس از طرف دبیر مطرح میشوند.اهمیت تکالیف به این است که شما را ترغیب می‌کند تا آموخته‌های خود را در کنار هم قرار داده و با ترکیب آن‌ها، مسئله‌ی دشوارتری را بررسی و تحلیل کنید در بیشتر مواقع این تکالیف ممکن است اجباری باشند و در نمره پایان درس و جلسه تاثییر گذار باشند.

مسائل و مشکلات و پیشنهادات و انتقادات را چگونه مطرح کنم؟

اگر در متن درس، مشکل یا ایرادی می‌بینید (چه در فرم، چه از نظر لینک‌گذاری و چه مفاهیم و محتوا) لطفاً آن را صرفاً از طریق ارسال سوال داخل هر جلسه از دبیر مربوطه بپرسید و اگر متعاقد نشدید از طریق فرمی که در بخش پشتیبانی در نظر گرفته شده است ، برای کلاسام ارسال کنید.